Hösten är här!

Ja, hösten är här och med den en rad evenemang som ni alla är välkomna till!

BILDVISNINGAR

Vi börjar med bildvisning tre torsdagskvällar när hösten är som mörkast. Gert och Bosse från hembygdsföreningen berättar och visar äldre bilder från Broby den 9:e och 16:e november kl. 18.30. Bildvisningen den 16:e har tyvärr fallit bort i oktober månads utskick till hembygdsföreningens medlemmar!

Torsdag 23 november är ni välkomna då Sven Jensén bjuder på bildvisning och berättelser om Emmislöv och Västraby.

Dessa tre sammankomster genomför vi i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. ’

OBS, bildvisningarna den 16:e och 23:e sker i Folkets hus i Broby! Anledningen är att det kom så mycket folk till första visningen i Brobygården den 9:e, att ett stort antal intresserade tyvärr inte fick plats. Så vill vi naturligtvis inte ha det. Folkets hus rymmer betydligt fler och lokalen är dessutom utrustad med högtalaranläggning.

Givetvis fortsätter samarbetet med Studieförbundet Vuxenskolan kring bildvisningarna.

Folkets hus i Broby ligger på Köpmannagatan 4. Foto: Ingela Frid.
Brobygården, med adress Tydingegatan 1, där SV har sina lokaler. Ingång från innergården, dörren till vänster i bild. Foto: Ingela Frid.

ARKIVENS DAG

Lördagen den 11 november går årets upplaga av ”Arkivens dag” av stapeln. Det är en årligen återkommande, rikstäckande aktivitet som samordnas av bl.a. Riksarkivet. Varje år har dagen ett särskilt tema och i år är det Färg och form. Vi visar därför en utställning av handkolorerade bilder och vykort i Nya museet i Broby hembygdspark. Antikvariat Maud har öppet samma tider och det är kl. 11 till 15.

SKÖT DIG SJÄLV

Slutligen, lördagen den 18 november ger Svenska Lottakåren kursen ”Sköt dig själv” i Klockaregården i Knislinge, klockan 10-16. Det är Agnetha Larsson, kårchef för Nordöstra Skånes Lottakår, som leder kursen som beskrivs såhär på Lottakårens hemsida:

Under utbildningen får du bland annat tips om hur du kan förbereda dig på oväntade händelser såsom elavbrott, översvämning och extrema väderförhållanden. Du får även information om kommunens ansvar för samhällets krisberedskap och hur du kan bidra till att skapa en tryggare kommun där du bor. Med dig hem får du en samlad information med saker du bör tänka på innan och under tiden krisen pågår. Kan du ta hand om dig själv kan du också hjälpa andra.

Antalet deltagare är begränsat till 40. Kursen är kostnadsfri och Lottakåren bjuder på lunch. Du anmäler dig snarast till Sven: sven.jensen46@gmail.com eller tel 0708-421231.

Flera evenemang kan tillkomma! Håll koll på kalendariet!