Om föreningen

I hembygdsrörelsens barndom för mer än hundra år sedan bildades Göinge hembygdsförening. Året var 1918 och bakom bildandet låg ett antal entusiaster med Pehr Johnsson i spetsen. Deras gemensamma drivkraft var viljan att bevara arvet från tiden före industrialismen, det vill säga det agrara kulturarvet med allt vad det innebar av föremål, miljöer, kunskap och naturkännedom.

Förebilden var Skansen i Stockholm och Kulturen i Lund. Man kan nog säga att entusiasterna lyckades. De grundade hembygdsparken i Broby, som än idag är föreningens säte. Pehr Johnsson var föreningens ordförande i drygt 40 år. Han samlade hus och föremål, skrev böcker och artiklar, höll föredrag och gjorde olika inventeringar. Idag ser vi hans eftermäle bland annat på vägskylten när vi går ner till hembygdsparken.

Föreningens ursprungliga namn var Östra Göinge hembygdsförening. Man såg hela Göinge som sitt upptagningsområde. Med åren har fler hembygdsföreningar bildats (Västra Göinge, Hjärsås, Knislinge, Örkened, Sibbhult) och Göinge hembygdsförening är idag huvudsakligen verksam i trakten kring Broby och Emmislöv. Dock har pendeln på sätt och vis börjat svänga tillbaka, då vi numera gör en gemensam årsbok med föreningarna i Knislinge och Hjärsås och därigenom ger ut en bok som täcker en stor del av det gamla häradet.

Kurs i fönsterrenovering september 2021.
Midsommarafton 2022 i hembygdsparken.

Idag arbetar föreningen med flera saker förutom att vårda hembygdsparken och ge ut årsböcker. Ett antal årsfester hör till traditionen. Nationaldagsfirandet i Broby hembygdspark är mycket välbesökt. Bland övriga återkommande arrangemang kan nämnas antik- och samlarmarknad, konserter, berättarkvällar, föredrag, teater och släktforskardagar. Vi samarbetar ofta med kommunen och andra föreningar.

I Nya museet i hembygdsparken finns ett välfyllt referensbibliotek med hembygdslitteratur och ett spännande arkiv med handlingar donerade av privatpersoner, nedlagda föreningar m.m.

Föreningen har under sina mer än 100 år endast haft fem ordförande! Sedan årsmötet 2000 är det Sven Jensén som svingar klubban.

Paketering av årsböcker som ska skickas ut är en av många arbetsuppgifter för föreningens ideellt engagerade medlemmar. Foto: Ingela Frid.