Årsboken är klar

Ett säkert vårtecken är att årsboken för Göinge, Knislinge och Hjärsås hembygdsföreningar kommer från tryckeriet. I år kom den extra tidigt, strax innan påskhelgen. Idag, annandag påsk, är böckerna färdigpackade i kuvert och klara att skickas till Göinge hembygdsförenings medlemmar. Så håll utkik i era brevlådor!

Årets bok är ovanligt fullmatad av intressanta artiklar från hela Göinge. Ni kan läsa om bl.a. Lindvalls järnaffär, urmakarna Lindström, provinsialläkare i Broby, gatunamnen i Hjärsås, föreningen Rädda Barnen, sprängört och jättebalsamin, Kviinge sockenbibliotek och det nyligen rivna missionshuset vid Hövdingen i Broby.

Tillsammans med boken får ni också inbetalningskort på årets medlemsavgift. Varmt välkomna som medlemmar ännu ett år!

Årsböcker ska skickas ut till Göinge hembygdsförenings närmare 600 medlemmar de närmaste dagarna. Foto: Ingela Frid.

Fler vårtecken!

Våra slåtterängar ska fagas – dvs städas – inför sommaren. Alla som vill vara med, och på köpet få lära sig om biologisk mångfald, är mycket välkomna. Fagningen underlättar slåttern, som kommer att äga rum under högsommaren.

Broby hembygdspark onsdag 3 april klockan 16-18 och
Lastar-Annas stuga torsdag 4 april klockan 16-18.

Ingen föranmälan, det är bara att dyka upp. Vid behov av information ring Sven, tel. 0708-421231.

Framför Gislas stuga i Broby hembygdsparken finns slåtterängen. Fotot är taget den 22 april 2022. Foto: Ingela Frid.